NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

Praca powstała na Wyspie Spichrzów leżącej na Motławie, w Śródmieściu Gdańska, gdzie w drugiej połowie lat osiemdziesiątych i w pierwszych latach następnej dekady Klaman prowadził plenerową Galerię Wyspa. Człowiek niosący żółwia jest ostatnią z serii figuratywnych drewnianych rzeźb, które artysta wykonał w latach 1985–1989. Rzeźby te, niekiedy osadzane bezpośrednio w podłożu Wyspy Spichrzów, lokowane w ruinach dawnych spichlerzy, były formą ingerencji w zaniedbany i zapomniany fragment miasta. Tego rodzaju interwencje stanowiły jedną z charakterystycznych cech realizacji Klamana z lat osiemdziesiątych.

Na formę serii prac, ich brutalną estetykę, przywodzącą na myśl odzieranie ciała ze skóry, miał wpływ historyczny kontekst, w którym powstawały. W nowoekspresyjnych rzeźbach Klamana – ex post – symbolicznie odzwierciedlona zostaje sytuacja jednostki konfrontującej się z wydarzeniami stanu wojennego, których dramatyczny przebieg szczególnie wyraźnie zaznaczył się w Gdańsku.

 

  • Typ obiektu:
    rzeźba (drewno, stal)
  • Rok powstania:
    1989
  • Wymiary:
    ok. 230 × 115 ×190 cm
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/54/D
  • Własność:
    Depozyt artysty w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (dział NOMUS Nowe Muzeum Sztuki)
Grzegorz Klaman, Człowiek niosący żółwia, 1989. Depozyt artysty w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (dział NOMUS Nowe Muzeum Sztuki), fot. © Archiwum MNG
fot. © Archiwum MNG
  • Typ obiektu:
    rzeźba (drewno, stal)
  • Rok powstania:
    1989
  • Wymiary:
    ok. 230 × 115 ×190 cm
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/54/D
  • Własność:
    Depozyt artysty w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (dział NOMUS Nowe Muzeum Sztuki)

Praca powstała na Wyspie Spichrzów leżącej na Motławie, w Śródmieściu Gdańska, gdzie w drugiej połowie lat osiemdziesiątych i w pierwszych latach następnej dekady Klaman prowadził plenerową Galerię Wyspa. Człowiek niosący żółwia jest ostatnią z serii figuratywnych drewnianych rzeźb, które artysta wykonał w latach 1985–1989. Rzeźby te, niekiedy osadzane bezpośrednio w podłożu Wyspy Spichrzów, lokowane w ruinach dawnych spichlerzy, były formą ingerencji w zaniedbany i zapomniany fragment miasta. Tego rodzaju interwencje stanowiły jedną z charakterystycznych cech realizacji Klamana z lat osiemdziesiątych.

Na formę serii prac, ich brutalną estetykę, przywodzącą na myśl odzieranie ciała ze skóry, miał wpływ historyczny kontekst, w którym powstawały. W nowoekspresyjnych rzeźbach Klamana – ex post – symbolicznie odzwierciedlona zostaje sytuacja jednostki konfrontującej się z wydarzeniami stanu wojennego, których dramatyczny przebieg szczególnie wyraźnie zaznaczył się w Gdańsku.

 

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.