NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search


Nasza misja

NOMUS jest najmłodszym muzeum sztuki współczesnej w Polsce, działającym jako dział Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Stworzyliśmy przyjazną przestrzeń w dawnym budynku warsztatów szkolnych na historycznych terenach gdańskiej stoczni. Chcemy rozmawiać z widzami o współczesnym świecie poprzez medium sztuki, a samą sztukę czynić bliską, zrozumiałą i dostępną dla widza.

Oprócz sal wystawowych w budynku NOMUS-a można znaleźć przestrzeń  o nazwie „Znajomi znad morza”. To nasze miejsce spotkań i działań społecznych – z kawiarnią, kącikiem sensorycznych zabaw dla dzieci i księgarnią. Na parterze można wziąć udział w projekcjach filmowych, wydarzeniach na żywo, dyskusjach i koncertach. Nasza czytelnia umożliwia studiowanie publikacji o sztuce współczesnej, a sala edukacyjna oferuje możliwość udziału w zajęciach i warsztatach. Naszą ambicją jest prowadzenie badań i pisanie historii sztuki z perspektywy lokalnej oraz umieszczanie jej w sieci globalnych zjawisk kształtujących 

Przeczytaj >>>  Manifest NOMUS

 

Zespół NOMUS

 

Kierowniczka Działu
Aleksandra Grzonkowska

Historyczka sztuki, kuratorka, badaczka, a także prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura odpowiedzialna za jej program artystyczny, badawczy i kuratorski; obecnie – doktorantka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Była kuratorką i koordynatorką licznych projektów indywidualnych, a także wystaw zbiorowych artystów polskich i zagranicznych (Show me your hands, Marta Romankiv & Łukasz Surowiec, Norymberga 2020; more than the sum of its parts, Florian Tuercke, Kraków 2019). W latach 2004–2014 współpracowała z Fundacją Wyspa Progress / Instytutem Sztuki Wyspa, Festiwalem Artloop w Sopocie (2013–2014) oraz Muzeum Emigracji w Gdyni. Była redaktorką katalogów „Nakład własny”(2020) i „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta” (2017) oraz katalogu indywidualnego Bogny Burskiej „Filmy”, a także współredaktorką serii wydawniczej Alternativa Editions. Otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2021), Indywidualne Stypendium Ministerstwa Kultury w programie Kultura w Sieci (2020), Stypendium Kulturalne Marszałka Województwa Pomorskiego (2013) oraz stypendium Miasta Gdańska

 

Mariola Balińska

Absolwentka studiów magisterskich z historii sztuki na Wydziale Filologiczno-Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003) oraz studiów magisterskich w dziedzinie biologii na Wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w roku 2005 staż w Kentler Gallery w Nowym Jorku. Od 2009 r. jest zatrudniona w Muzeum Narodowym w Gdańsku na stanowisku kustosza. Była kuratorką ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, BWA w Olsztynie. Pierwsze teksty publikowała w 2002 r. w krakowskim magazynie „Megalopolis” (m.in. Nowy Jork – świat w pigułce, ale gdzie jest underground?).

Prowadzi prace badawcze nad sztuką kobiet. W 2018 r. dzięki wsparciu ambasady amerykańskiej zrealizowała wystawę Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX wieku. Obecnie w współpracuje z Fundacją Chmura i prowadzi badania nad sztuką gdańską lat 90. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. W tym samym roku wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną. W 2019 r. wystawa Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu... została nominowana do Pomorskich Sztormów jako jedno z najważniejszych kulturalnych wydarzeń roku 2018. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadząc wykłady z zakresu sztuki współczesnej.


Nasza misja

NOMUS jest najmłodszym muzeum sztuki współczesnej w Polsce, działającym jako dział Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Stworzyliśmy przyjazną przestrzeń w dawnym budynku warsztatów szkolnych na historycznych terenach gdańskiej stoczni. Chcemy rozmawiać z widzami o współczesnym świecie poprzez medium sztuki, a samą sztukę czynić bliską, zrozumiałą i dostępną dla widza.

Oprócz sal wystawowych w budynku NOMUS-a można znaleźć przestrzeń  o nazwie „Znajomi znad morza”. To nasze miejsce spotkań i działań społecznych – z kawiarnią, kącikiem sensorycznych zabaw dla dzieci i księgarnią. Na parterze można wziąć udział w projekcjach filmowych, wydarzeniach na żywo, dyskusjach i koncertach. Nasza czytelnia umożliwia studiowanie publikacji o sztuce współczesnej, a sala edukacyjna oferuje możliwość udziału w zajęciach i warsztatach. Naszą ambicją jest prowadzenie badań i pisanie historii sztuki z perspektywy lokalnej oraz umieszczanie jej w sieci globalnych zjawisk kształtujących 

Przeczytaj >>>  Manifest NOMUS

 

Zespół NOMUS

 

Kierowniczka Działu
Aleksandra Grzonkowska

Historyczka sztuki, kuratorka, badaczka, a także prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura odpowiedzialna za jej program artystyczny, badawczy i kuratorski; obecnie – doktorantka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Była kuratorką i koordynatorką licznych projektów indywidualnych, a także wystaw zbiorowych artystów polskich i zagranicznych (Show me your hands, Marta Romankiv & Łukasz Surowiec, Norymberga 2020; more than the sum of its parts, Florian Tuercke, Kraków 2019). W latach 2004–2014 współpracowała z Fundacją Wyspa Progress / Instytutem Sztuki Wyspa, Festiwalem Artloop w Sopocie (2013–2014) oraz Muzeum Emigracji w Gdyni. Była redaktorką katalogów „Nakład własny”(2020) i „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta” (2017) oraz katalogu indywidualnego Bogny Burskiej „Filmy”, a także współredaktorką serii wydawniczej Alternativa Editions. Otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2021), Indywidualne Stypendium Ministerstwa Kultury w programie Kultura w Sieci (2020), Stypendium Kulturalne Marszałka Województwa Pomorskiego (2013) oraz stypendium Miasta Gdańska

 

Mariola Balińska

Absolwentka studiów magisterskich z historii sztuki na Wydziale Filologiczno-Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003) oraz studiów magisterskich w dziedzinie biologii na Wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w roku 2005 staż w Kentler Gallery w Nowym Jorku. Od 2009 r. jest zatrudniona w Muzeum Narodowym w Gdańsku na stanowisku kustosza. Była kuratorką ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, BWA w Olsztynie. Pierwsze teksty publikowała w 2002 r. w krakowskim magazynie „Megalopolis” (m.in. Nowy Jork – świat w pigułce, ale gdzie jest underground?).

Prowadzi prace badawcze nad sztuką kobiet. W 2018 r. dzięki wsparciu ambasady amerykańskiej zrealizowała wystawę Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX wieku. Obecnie w współpracuje z Fundacją Chmura i prowadzi badania nad sztuką gdańską lat 90. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. W tym samym roku wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną. W 2019 r. wystawa Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu... została nominowana do Pomorskich Sztormów jako jedno z najważniejszych kulturalnych wydarzeń roku 2018. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadząc wykłady z zakresu sztuki współczesnej.

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.