NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

Instalacja Ciężka woda Agnieszki Kalinowskiej składa się z czterdziestu glinianych dzbanów, będących replikami antycznych waz z Persji, Etiopii, Afganistanu, Syrii i Iraku. Na powierzchniach naczyń Kalinowska umieściła schematyczne sylwetki uciekających lub ukrywających się postaci, nawiązując bezpośrednio do aktualnego dziś problemu uchodźstwa i masowych migracji. Bezpośrednią inspiracją dla rysunków jest znak drogowy znany jako Immigrant Crossing, wprowadzony po serii ponad stu wypadków śmiertelnych z udziałem migrantów, które miały miejsce na autostradzie międzystanowej na granicy USA i Meksyku w latach 1987–1990.

Kalinowska sięgając do formy naczyń jako archeologicznych znalezisk, łączy problematykę współczesnych migracji z historią ludzkości, podkreślając, że naczynia na wodę i żywność to kluczowe ślady w badaniach nad przemieszczeniami ludów. Artystka podkreśla metaforyczne znaczenie wody – jej ciężar, zarówno fizyczny, jak i egzystencjalny. Dzieło to porusza uniwersalne kwestie związane z walką o przetrwanie, godność oraz granice fizyczne i społeczne, jakie napotykają wykluczone jednostki.

 

  • Typ obiektu:
    instalacja
  • Rok powstania:
    2016
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/60/D /1-40
  • Własność:
    Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku
gliniany dzban z rysunkiem
  • Typ obiektu:
    instalacja
  • Rok powstania:
    2016
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/60/D /1-40
  • Własność:
    Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku

Instalacja Ciężka woda Agnieszki Kalinowskiej składa się z czterdziestu glinianych dzbanów, będących replikami antycznych waz z Persji, Etiopii, Afganistanu, Syrii i Iraku. Na powierzchniach naczyń Kalinowska umieściła schematyczne sylwetki uciekających lub ukrywających się postaci, nawiązując bezpośrednio do aktualnego dziś problemu uchodźstwa i masowych migracji. Bezpośrednią inspiracją dla rysunków jest znak drogowy znany jako Immigrant Crossing, wprowadzony po serii ponad stu wypadków śmiertelnych z udziałem migrantów, które miały miejsce na autostradzie międzystanowej na granicy USA i Meksyku w latach 1987–1990.

Kalinowska sięgając do formy naczyń jako archeologicznych znalezisk, łączy problematykę współczesnych migracji z historią ludzkości, podkreślając, że naczynia na wodę i żywność to kluczowe ślady w badaniach nad przemieszczeniami ludów. Artystka podkreśla metaforyczne znaczenie wody – jej ciężar, zarówno fizyczny, jak i egzystencjalny. Dzieło to porusza uniwersalne kwestie związane z walką o przetrwanie, godność oraz granice fizyczne i społeczne, jakie napotykają wykluczone jednostki.

 

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.