Agnieszka Kalinowska
Agnieszka Kalinowska, ur. 1971 w Warszawie, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Tworzy głównie rzeźbę i wideo, ale też obrazy, rysunki i fotografie. Jej prace są dowodem wrażliwości na zjawiska społeczne, mimo że nie powstają jako sztuka zaangażowana czy krytyczna. W swoich realizacjach rzeźbiarskich wykorzystuje najprostsze materiały, takie jak słoma, papier, sznurek czy obiekty znalezione i przetwarza w tradycyjnych ludowych technikach jak tkactwo czy wyplatanie. Podobnie traktuje tworzywo filmowe, powtarzalnym gestem wyplatając z obrazów wideo narracje. Opowiada przez swoje prace o problemach społecznych, widzianych z perspektywy najsłabszych – grup marginalizowanych, wykluczonych, niewidocznych. Eksploruje kwestie związane z poczuciem bezpieczeństwa w różnych miejscach na świecie. Obserwuje wpływy władzy politycznej na losy jednostek i ludzkie zachowania, także te atawistyczne, pierwotne w warunkach ekstremalnych. Gatunkowy ciężar znaczeniowy swoich prac równoważy stonowaną, abstrakcyjną formą, w której jednak skondensowane są napięcia czynów i zdarzeń.
Agnieszka Kalinowska, b. 1971 in Warsaw, is a graduate of the Painting Department of the Academy of Fine Arts in Poznań. She mainly creates sculptures and videos, but also paintings, drawings, and photographs. Her works demonstrate her sensitivity to social issues, even though they are not created as engaged or critical art. In her sculptural projects, she uses the simplest materials, such as straw, paper, string or found objects, and processes them in traditional folk techniques, such as weaving or braiding. She treats film similarly, weaving narratives out of video images with a repetitive gesture. She addresses society’s problems as seen from the perspective of its weakest members — those who are marginalized, excluded and invisible. Kalinowska explores issues related to the sense of security in various places around the world, and observes the influence of political power on the fate of individuals and their behaviour, including atavistic and primal reactions to extreme conditions. She balances the heavy content of her pieces with a subdued form condensing the anxieties contained in the depicted acts and events.
- Typ obiektu:instalacja
- Rok powstania:2016
- Numer inw.:MNG/NOMUS/60/D /1-40
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku
- Typ obiektu:instalacja
- Rok powstania:2016
- Numer inw.:MNG/NOMUS/60/D /1-40
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku
- Typ obiektu:rzeźba (barwiony sznurek papierowy)
- Rok powstania:2010
- Wymiary:90 × 350 × 10 cm
- Numer inw.:MNG/NOMUS/21/D
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku
- Typ obiektu:rzeźba (barwiony sznurek papierowy)
- Rok powstania:2010
- Wymiary:90 × 350 × 10 cm
- Numer inw.:MNG/NOMUS/21/D
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku