Katarzyna Swinarska
Katarzyna Swinarska, ur. 1969 w Gdańsku, malarka, autorka filmów i wideo performansów, tworzy także instalacje multimedialne, bywa kuratorką. W 1993 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku, pracę doktorską obroniła na tej samej uczelni w 2014 roku. Jest autorką filmu My –wspólny organizm (2017) podejmującego problematykę wspólnego życia i twórczości par artystycznych. Stworzyła między innymi cykle malarskie Silent Heads (2016), Serce (2017), Skóra (2017), Biophilia (2017), a także multimedialny projekt Niewinne kolonie (2019), w którym zajęła się tematem pracy emigrantek z Ukrainy w Polsce (2019). W 2017 roku była kuratorką wystawy Awangarda / Sen paradoksalny poświęconej recepcji awangardy we współczesnej sztuce feministycznej. Jej zainteresowania krążą wokół zagadnień tożsamości artystek, ich motywacji do tworzenia, poszukiwania kobiecej genealogii sztuki współczesnej, języka sztuki kobiet. Swoje obrazy maluje z rozmachem, obdarzając je walorem sensualnym i erotycznym oraz kładąc nacisk tak na gest, jak i emocjonalność. Ważna jest dla niej sfera estetyczna.
Katarzyna Swinarska, b. 1969, is a painter, author of films, video performances, and multimedia installations, sometimes a curator. In 1993, she graduated from the Academy of Fine Arts in Gdańsk and defended her doctoral thesis at the same university in 2014. She is the author of the film My–wspólny organizm [We — a joint organism] (2017), which deals with the issues of life and the work of artistic couples. She created, among others, the painting series Silent Heads (2016), Serce [Heart] (2017), Skóra [Skin] (2017), Biophilia (2017), and the multimedia project Niewinne kolonie [Innocent Colonies] (2019), focusing on the work of female immigrants from Ukraine in Poland (2019). In 2017, she curated the exhibition Awangarda / Sen paradoksalny [Avant-garde / Paradoxical Dream] devoted to responses to the avant-garde in contemporary feminist art. Swiniarska’s interests revolve around the issues of female artists’ identity, their motivations to make art, the female genealogy of contemporary art, and the language of women’s art. She paints with panache, infusing her canvasses with sensual and erotic values and emphasising both gesture and emotionality. The sphere of the aesthetics is important to her.
- Typ obiektu:wideo
- Rok powstania:2015
- Czas trwania:14 min 7 s
- Numer inw.:MNG/NOMUS/2/D
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS - Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku
- Typ obiektu:wideo
- Rok powstania:2015
- Czas trwania:14 min 7 s
- Numer inw.:MNG/NOMUS/2/D
- Własność:Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej, depozyt gminy miasta Gdańska w zbiorach NOMUS - Nowego Muzeum Sztuki, Działu Muzeum Narodowego w Gdańsku