NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

Wideo Elżbiety Jabłońskiej, z udźwiękowieniem Wojtka Kotwickiego, to zapis sześciodniowej podróży, którą tytułowy neon Nowe Życie [1] odbył drogą wodną z Nakła nad Notecią do Berlina, przymocowany do burty statku Władysław Łokietek ze Szkoły Żeglugi Śródlądowej w Nakle i co wieczór o zmierzchu zapalany. Fizyczność tego ponad dziesięciometrowego obiektu stoi w sprzeczności z mobilnością, jest to jednak pozór, gdyż pojawiał się on dokładnie tam, gdzie imperatyw zmiany był wyrazisty, a uczestnicy wydarzeń domagali się głosu. Neon stawał się symbolem i reprezentantem ich postulatów, a momentami narzędziem do odnajdywania w codzienności treści i znaczeń lub ustanawiania nowych kontekstów (z zaangażowaniem do tego kontekstu sztuki). Śledząc trasę neonu (w części po Międzynarodowej Drodze Wodnej E70), Jabłońska dokumentuje krajobraz natury i kultury. Zatrzymując czas, tworzy studium pozbawione znamion szczegółowości.

[1] Neon Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Trzeciewcu pod Bydgoszczą został znaleziony przez artystkę na złomie w 2005 r. i odrestaurowany dzięki współpracy kilku galerii sztuki.

 

  • Typ obiektu:
    wideo
  • Rok powstania:
    2016
  • Czas trwania:
    45 min
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/2/IP
  • Własność:
    Dar artystki w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (dział NOMUS / Nowe Muzeum Sztuki)
Elżbieta Jabłońska, Nowe Życie, 2016. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG
fot. © Archiwum MNG
  • Typ obiektu:
    wideo
  • Rok powstania:
    2016
  • Czas trwania:
    45 min
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/2/IP
  • Własność:
    Dar artystki w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (dział NOMUS / Nowe Muzeum Sztuki)

Wideo Elżbiety Jabłońskiej, z udźwiękowieniem Wojtka Kotwickiego, to zapis sześciodniowej podróży, którą tytułowy neon Nowe Życie [1] odbył drogą wodną z Nakła nad Notecią do Berlina, przymocowany do burty statku Władysław Łokietek ze Szkoły Żeglugi Śródlądowej w Nakle i co wieczór o zmierzchu zapalany. Fizyczność tego ponad dziesięciometrowego obiektu stoi w sprzeczności z mobilnością, jest to jednak pozór, gdyż pojawiał się on dokładnie tam, gdzie imperatyw zmiany był wyrazisty, a uczestnicy wydarzeń domagali się głosu. Neon stawał się symbolem i reprezentantem ich postulatów, a momentami narzędziem do odnajdywania w codzienności treści i znaczeń lub ustanawiania nowych kontekstów (z zaangażowaniem do tego kontekstu sztuki). Śledząc trasę neonu (w części po Międzynarodowej Drodze Wodnej E70), Jabłońska dokumentuje krajobraz natury i kultury. Zatrzymując czas, tworzy studium pozbawione znamion szczegółowości.

[1] Neon Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Trzeciewcu pod Bydgoszczą został znaleziony przez artystkę na złomie w 2005 r. i odrestaurowany dzięki współpracy kilku galerii sztuki.

 

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.