Postindustrialny Eden
czerwiec 2024 – styczeń 2025
Kuratorka: Mariola Balińska
Wystawa będzie pokazem ponad 140 fotografii przedstawiających ogródki działkowe z różnych regionów geograficznych świata: Stanów Zjednoczonych, Kuby, Japonii, Mongolii oraz krajów europejskich: Polski, Czech, Austrii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii, Belgii i Irlandii. Ogrody są zarówno praktycznym, jak i konceptualnym pomostem między dzisiejszymi miastami a krajobrazami, które nie zostały zmienione działalnością człowieka. Niektóre ogrody spełniają cele praktyczne, takie jak uprawa warzyw, inne powstają z czysto estetycznych intencji i związane są z potrzebą rekreacji. W zindustrializowanym świecie miejskie działki są przede wszystkim strefą do wypoczynku. W tych przestrzeniach fotograf, Todd R. Forsgren, odnalazł konteksty, które zdają się na nowo definiować społeczne oczekiwania w kategoriach tego, co jest miejskie, wiejskie, publiczne, prywatne, nowoczesne oraz globalne i lokalne. Przyczyn rosnącej popularności ogrodów działkowych w XXI wieku jest wiele – od praktycznych i ekonomicznych po polityczne i filozoficzne. Zwiększona świadomość problemów globalnych i ekologicznych sprawia, że coraz więcej osób poszukuje intymnego połączenia z naturą. Zauważalnym trendem na całym świecie jest też zainteresowanie samowystarczalnością lokalną i produkcja ekologicznej żywności. Rosnące ceny i niedobory żywności zachęcają do uprawy roślin na własny użytek. Wraz ze wzrostem populacji i zmianami klimatu projekty ogrodnicze staną się jeszcze ważniejsze. Wystawa wpisze się w ogólnoświatowy dyskurs dotyczący zmian klimatycznych, ekologii i relacji człowieka z naturą.
Todd R. Forsgren – studiował biologię i sztuki wizualne w Bowdoin College, jest magistrem fotografii na Uniwersytecie J.E. Purkyne. Uczestniczył w rezydencjach artystycznych w Sitka Center for Art and Ecology, the Artist's Enclave w I-Park i Maryland Hall for Creative Arts, a także otrzymał stypendium Fulbrighta w Mongolii. Fotografie artysty publikowane były w National Geographic, Slate, Wired, The Guardian, Nature, New Scientist, TIME's Lightbox, a nawet Cosmopolitan. Artysta brał udział w licznych wystawach w Cleveland Museum of Art, Noorderlicht Photography Festival, Academy Art Museum, Rotterdam Photo Festival, Indian Photography Festival, Koenig & Clinton, Carroll & Sons, Heiner Contemporary i Jen Bekman Gallery. Jest autorem wielu książek artystycznych m.in: Driving into the Sunset (2022), Old Pictures from Paradise (2018). A Constant Wind Between a Breeze and a Gale (2016), Ornithological Photographs – Daylight Books (2015).
Gościnność
Od marca 2025
Wystawa prac z Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej oraz Gdańskiej Galerii Fotografii
Zespół kuratorski: Mariola Balińska, Maja Bieńkowska, Aleksandra Grzonkowska, Marta Kołacz, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Wystawa prac z Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej i Gdańskiej Galerii Fotografii będzie spojrzeniem na kondycję współczesności poprzez pryzmat gościnności i związanych z nią zagadnień – mobilności, migracji, tożsamości. Celem wystawy będzie ukazanie obu Kolekcji jako zasobu o wieloaspektowych potencjałach interpretacyjnych, dających możliwości nowych odczytań, tu: w polu działania napięcia między tym, co „swoje" i tym, co „obce".
Metafora gościnności strukturyzuje współczesną debatę na temat migracji, wielokulturowości i prawa do miejsca. Kto czuje się u siebie w określonej przestrzeni społecznej, geograficznej, architektonicznej – w domu, mieście, społeczeństwie? A kto czuje się z nich wykluczony? W jaki sposób działania jednostek oraz grup tożsamościowych, ale także konkretne ich polityki, determinują poczucie przynależności oraz obcości.