NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

26–27.10.2023

Bazar Projektów 2

26–27.10.2023

Zaangażowanie. Bazar Projektów #2 to 2-dniowe spotkanie, którego celem jest stworzenie możliwości do publicznej prezentacji i wymiany doświadczeń osób zajmujących się sztuką (artystek i animatorek), które pozostają w kręgu fenomenu sztuki zaangażowanej, a także zapoznanie szeroko rozumianej publiczności z tym zjawiskiem artystycznym. Artystki, kuratorki i animatorki kultury ze środowiska polskiego i z zagranicy będą prezentować realizowane przez siebie projekty, ich metodologie i cele. Drugiego dnia, po zakończeniu prezentacji odbędzie się godzinna dyskusja. Spotkanie będzie tłumaczone na język angielski. Udział wezmą: antropolożka i animatorka kulturowa Maja Dobiasz-Krysiak (Olsztyn), artystka Alicja Karska (Warszawa), artystka Anna Królikiewicz (Sopot) z szefem kuchni Jackiem Koprowskim (Gdańsk), artystka Patrycja Orzechowska (Gdańsk), artystka Iza Rutkowska (Warszawa), kuratorka Natalia Revko (Odesa), artystka Anna Witkowska (Gdańsk), artystka i kuratorka Agnieszka Wołodźko (Gdańsk), artystka Seçil Yaylalı (Orta San Giulio), filmowczyni Justyna Olimpia Zając (Gdynia).

 

Wystąpienia:

Maja Dobiasz-Krysiak opowie o swoim projekcie badawczym, w którym do współpracy zaprosiła osoby z dziedziny sztuki społecznej, animacji kultury i pedagogiki społecznej. Zespół ten realizował rezydencje badawcze na Warmii, odnoszące się do praktyk Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej "Pracownia" działającej na tych terenach w latach 1977-1986. Celem Pracowni Otwartej jest przypomnienie działalności tamtej grupy i wpisanie jej we współczesny obieg kultury, jak również nowa problematyzacja tematów i metod jej pracy artystyczno-badawczej przez osoby pracujące dziś w nurcie wyznaczonym niegdyś przez olsztyńską "Pracownię".

Anna Królikiewicz i Jacek Koprowski będą mówić o roli współczesnej kuchni i sztuki w kontekście kryzysu wartości, obrazów wojny i wydarzeń na granicy. Odnosząc się krytycznie do postrzegania kuchni jako jedynie elitarnej rozrywki, opowiedzą o wspólnej akcji, w czasie której, karmiąc gości, włączyli się w zbiórkę na rzecz tegorocznej WOŚP. Chcą pokazać, jak ze spotkania dwojga nieznajomych – artystki wizualnej i szefa kuchni – powstała wartość finansowa oraz niematerialna – przyjaźń.

Patrycja Orzechowska zaprezentuje wspólny manifest materii ożywionej i nieożywionej zatytułowany My, płaskoziemcy. Będzie mówić o archeologii przyszłości i płaskich ontologiach. Artystkę interesują ekofikcje, myślenie SF jako sposób opisywania teraźniejszości oraz scenariusze, posługujące się różnymi spekulacjami podważającymi rzeczywistość, jednoczesne głębokie zanurzenie w przeszłości i przyszłości.

Natalia Revko [UA] zaprezentuje rezultaty projektu audialnego zrealizowanego w ramach inicjatywy Land to Return, Land to Care, której była współkuratorką. W ramach artystycznego laboratorium, badającego doświadczenia wojenne, artyści z różnych regionów Ukrainy tworzyli dźwiękowe transmisje, odnoszące się do zmysłowego doznawania takich zjawisk jak cisza, niebezpieczeństwo, chęć obrony. Analizowali, w jaki sposób dźwięki mogą spełniać podwójną rolę – wywoływać traumatyczne wspomnienia, a jednocześnie przenosić nas do krajobrazów, które kochamy i do których chcielibyśmy wracać.

Iza Rutkowska przedstawi projekt Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców, który od ośmiu lat realizuje na wrocławskim Przedmieściu Oławskim, pracując metodą dizajnu partycypacyjnego. W wieloetapowym procesie wspólnie z lokatorami miejscowej kamienicy przeprojektowuje ich zdewastowane otoczenie, pomaga zdobywać publiczne środki finansowe i wdrażać przygotowany plan do realizacji.

Alicja Karska i Anna Witkowska przedstawią swój wspólny projekt Szare Wrony. Pierwszy lockdown (2020), izolacja i limitowany dostęp do natury uświadomiły im, że warto kreację przekierować na używane rzeczy, by generować mniejszy ślad węglowy. Tak powołały do życia markę Szare Wrony. Swoją produkcję koncentrują głównie na wełnianych swetrach vintage, które poddają naprawie i przetworzeniu. W ten sposób odżegnują kryzys klimatyczny w skali mikro, generując obieg zamknięty w zakresie wytwarzania odzieży.

Agnieszka Wołodźko przedstawi Laboratorium błota – kilkumiesięczny, procesualny, interdyscyplinarny projekt artystyczny realizowany w tym roku w ramach programu wystawienniczego Stowarzyszenia Halo Kultura w Gdyni. Był on skoncentrowany na problemie wpływu człowieka na nieodwracalne zmiany środowiska naturalnego, a szczególnie na temacie błota, bagien i terenów podmokłych i ich znaczenia dla równowagi klimatycznej. Opierał się na obserwacji, iż obecna negatywna recepcja tych obszarów skutkuje na poziomie kulturowym rozerwaniem relacji człowiek-Ziemia, natomiast w wymiarze praktycznym – utratą obszarów uprawnych i skurczeniem zasobów wody pitnej i użytkowej.

Seçil Yaylalı [TUR/IT] – jej Collect-ive-ing Collective Collection (Cultural Alphabet/Logography) to realizowany od kilku lat projekt badań wizualnych, który porusza kwestię tęsknoty i poczucia przynależności do określonych subkultur. Artystka bada nową tożsamość różnych wielokulturowych społeczeństw i elementy, które je tworzą. W czasie prowadzonych przez nią warsztatów uczestnicy projektują logogramy, które stanowią próbę uformowania alfabetu kulturowego konkretnego społeczeństwa i odnoszą się do wizualnej semiotyki ludzi, kultury i historii w odniesieniu do ich aktualnego położenia.

Justyna Zając zaprezentuje zestaw swoich krótkich form filmowych, zrealizowanych w ramach Laboratorium błota i naświetlających tytułowe zjawisko z różnych perspektyw.

 

Moderatorka dyskusji: Maja Dobiasz-Krysiak
Liderka projektu: Agnieszka Wołodźko
Koordynatorka ze strony NOMUS: Aleksandra Grzonkowska

Wstęp bezpłatny.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.