Gdańska Kolekcja Sztuki Współczesnej
23.02.2021
NOMUS
Komisja zakupów Muzeum Narodowego w Gdańsku przyjęła depozyt Miasta Gdańska składający się z następujących prac zakupionych w 2020 roku do Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej:
-
Teresa Tyszkiewicz, “Ziarno”, edycja 3/5, 1980 rok, film wideo, czas trwania 11’30”, kopia cyfrowa, format MP 4.
-
Grupa COX w składzie: Józef Czerniawski, Edward Kacper Ołowski, „Rowerek”– performance, sesja fotograficzna, unikat, edycja 1.1., 1973 rok, 15 sztuk, odbitki vintage na papierze fotograficznym FOTON, połysk, karton, format 13x18 cm.
-
Anna Kutera „Malarstwo feministyczne”, edycja limitowana 2/3, 1973 rok, fotografia analogowa, czarno-biała, sekwencja 8 ujęć, odbitki współczesne z 2019 roku, wymiary: 50x50 cm każda.
-
Paweł Marek Mazur, „Pure Sure” – zbiór opowieści komiksowych, cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4, łącznie 35 plansz, unikaty/oryginały
4.1. „Pure Sure” cz. 1 – 22,8x16 cm (4 kartki / 8 stron komiksu, w tym okładka), 1989 rok;
4.2 „Pure Sure” cz. 2 – 22,6x14,5 cm (6 kartek / 12 stron komiksu, w tym okładka), 1989 rok;
4.3 „ Pure Sure” cz. 3 –21,3 x 15,4 cm (4 kartki / 8 stron komiksu, w tym okładka), 1989 rok;
4.4 „ Pure Sure” cz. 4 –21x15 cm (4 kartki / 7 stron komiksu, w tym okładka), 1990 rok.
- Piotr Wyrzykowski, archiwum performance, z lat 1991-1996:
5.1. “jako, że są jednym wobec jednego”, galeria C-14, Gdańsk, 1991 rok, wideo 1’02”, oryginalny wydruk a4, opis autorski, antena, slajd;
5.2. “Performance na wystawie gas”, Starogard Gdański, 1991 rok, fotografie, wideo z telewizorów “czas godów” 21’14”, projekt, negatywy, tekst „czas godów”, kserokopie;
5.3 “Projekt miejsce zewnętrzne”, PWSSP Gdańsk, 1992. wideo 5’49”, szablon, tekst, wydruk;
5.4 “Ciało/Czystość”, Otwarte Atelier w dawnej łaźni miejskiej), Gdańsk, 1993 rok, fotografie, wideo: 5’39”, projekt A4, (z Jarogniewem Milewskim);
5.5 “Runner” (performance), Lichthaus, Brema, Niemcy, 1993 rok, wideo: 6’45”, fotografie, negatywy, projekt A4, dźwięk taśma DAT (DV);
5.6. “Woda uwrażliwia dotyk”, Pracownia Intermedialna “Pi”, Gdańsk, 1994 rok, wideo 2’01”, slajdy, wisiorek, projekt wisiorka;
5.7. “Ferma ludzka”, Wesołowo, plener Pracowni Intermedialnej “Pi”, 1994 rok, wideo: 2’34”, slajdy, fotografia na stronie z katalogu;
5.8. “Krople”, Wesołowo, plener Pracowni Intermedialnej “Pi”, 1994 rok, wideo: 4’45”,
5.9. “Ile potrzebnych jest cięć, aby znaleźć się na zewnątrz? Siekiera I, II, III”, cykl 3 wystąpień, a) siekiera I, Art Hall, Tallinn, Estonia, b) Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań, c) CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1993 rok, wideo: 18’12”, fotografie, negatywy, projekty A4;
5.10. “Performance inauguracyjny”, PGS, Sopot, 1993 rok. wideo: 7’56”, fotografie, plakat A0, zaproszenie (z Jarogniewem Milewskim);
5.11. “Kultura fizyczna”, Cabel Factory, Muu, Helsinki, 1993 rok, wideo: 16’13”, fotografie, projekt A4;
5.12. “Soma – przejawy sztuki niesubstancjalnej”, Galeria Wyspa, Gdańsk, 1994 rok, fotografie, t-shirt, szczotka, tekst, wydruk, opis autorski, zaświadczenie, projekt zaproszenia;
5.13. “Sztuka to moje ciało”, Interwencja, Galeria KONT, Lublin, przestrzeń publiczna, 1994 rok, wycinek z „Kuriera Lubelskiego”;
5.14. “Ucieleśnianie I”, Rotunda, XIX Reminiscencje Teatralne, Kraków, 1994 rok, fotografie, negatywy, projekt A4;
5.15. “Ucieleśnianie II”, studio TV, WRO – Monitor Polski, Wrocław, 1994 rok, wideo: 9’37”, taśma z kasety VHS, którą owijał się artysta, tekst w magazynie „Obieg” nr 61/62 05/06 1994 rok;
5.16. “Sztuka to moje ciało”, Spiż 7, Gdańsk, 1995. Wideo: 3’22”, pasy z metalowymi literami – 4 szt., fotografie, negatywy;
5.17. “Nie ma ciała”, BWA Słupsk, Festiwal Performance Polski, 1995 rok, wideo: 23’26”, t-shirt;
5.18. “Copyright”, CSW Zamek Ujazdowski, wystawa Antyciała, 1995 rok, wideo: 60’38”, fotografie, oryginalny projekt, tekst ustawy o prawie autorskim z 1994 r. z wyciętymi przez artystę fragmentami tekstu, wycinek z mapy Europy, negatyw;
5.19. “Zaprzysiężenie prezydenta. 23.12.1995 rok, godzina 19:00”, klub Mózg, Bydgoszcz, 1995 rok. wideo: 19’07”, komiksy z gum do żucia Donald, wizerunek Matki Boskiej, maski, slajd;
5.20. “Teleperformance”, Galeria QQ, Kraków, 1995. Fotografie, t-shirt;
5.21. “44”, cykl wystąpień, 1995 rok: a) Klub Mózg, Bydgoszcz, b) Zamek, Bytów, c) Muzeum Artystów, Łódź, wideo: 1’21”, fotografie, t-shirty, wycinki z t-shirtów, negatywy, projekt, opis autorski;
5.22. “NATO Now! Safe Poland or No Poland at All”, cykl wystąpień, 1995-1996 rok: a) Gdańsk ASP, b) Ice Fabrik, Hanower, Niemcy – w ramach festiwalu VideoMentale; c) Amorf, Tampere, Finlandia; d) AnnArt 7, Bukareszt, Rumunia e) Banff Center, Calgary, Kanada wideo: 23’45”, wideo 1’23”, fotografie, negatywy, t-shirt, plakat do wystawy „transformator emocji” na który naklejono 3 fotografie.
-
Andrzej Karmasz, „Silence of Taming”, edycja: 2/5 + AP, 2005 rok, video SD (standard definition), zapis cyfrowy w formacie MP4 na nośniku danych DVD Verbatim M-Disc. Czas trwania 10’13”. Płyta DVD sygnowana.
-
Mateusz Pęk, „Religijny Implant” z cyklu Projekt Techno-Sakralizacji Kościoła Katolickiego, 2005 rok, lightbox, C-print, wymiary: 74x105x4 cm.