NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search
Zdjęcie Anety Szyłak
Aneta Szyłak

Była niezwykle cenioną w kraju i za granicą kuratorką sztuki współczesnej, autorką tekstów, teoretyczką i twórczynią wielu ważnych instytucji. W Muzeum Narodowym w Gdańsku kierowała NOMUS-em, którego była pomysłodawczynią i kreatorką. Prowadziła też Fundację Wyspa Progress, była współzałożycielką Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia oraz Instytutu Sztuki Wyspa, którymi kierowała. Była także prezeską i dyrektorką artystyczną Fundacji Alternativa.

Pasjonowały ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola artystek i artystów poza polem sztuki. Swoją wizję muzeum opisała w manifeście NOMUS-u – jako przestrzeń uczestnictwa i źródło wiedzy wyrównujące możliwości dostępu do kultury, demokratyczne i otwarte. Jako wspólnotę artystów, badaczy, publiczności.

Była kuratorką wielu ważnych wystaw w kraju i za granicą, m.in. „Kolekcja w działaniu”, (Gdańsk, NOMUS, 2021) „Rhizopolis” Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zachęta, 2021), „Niech poprzedza cię płomień” (Białystok, Arsenał, 2020),  „Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe” (Warszawa, Zachęta, 2019), „Powolność” (Szczecin, Trafostacja Sztuki, 2018), „Uniezwyklenie” (Lublin, Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej „Otwarte Miasto”, 2017), „Uszczerbki i straty” (Gdańsk, Alternativa 2016), „What’s plain invites pattern” (przestrzeń publiczna, Sycylia, 2015), „Wernakularność” (Gdańsk, Alternativa 2015), „Codzienność” (Gdańsk, Alternativa 2014), „Hito Steyerl: Abstrakt” (Gdańsk, Instytut Sztuki Wyspa, 2014), „Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa” (Gdańsk, Instytut Sztuki Wyspa, 2014), „The Field is to the Sky, Only Backwards” (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013), "Do jutra! Ideologie przestrzeni miasta i taktyki jego zamieszkania" (Gdańsk, Alternativa 2013), „Materialność” (Gdańsk, Alternativa 2012), „Buildings and Remnants” (Guimarães, 2012), „Praca i Wypoczynek” (Gdańsk, Alternativa 2011), „Estrangement” (Gdańsk, Alternativa 2011), „Strażnicy Doków” (Gdańsk, Instytut Sztuki Wyspa, 2005), „Palimpsest Muzeum” (Łódź Biennale 2004), „BHP” (Gdańsk, 2004), „Architectures of Gender” (Nowy Jork, SculptureCenter, 2003). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; pracowała gościnnie w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim.

Napisała i zredagowała ważne książki i katalogi, m.in. „Hipotezy awangardowe” (2017) oraz katalog „Kolekcja w działaniu” (2022), wydane przez Muzeum Narodowe w Gdańsku, a także książkę „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (Bloomsbury Publishing, London 2013).

Będzie nam jej bardzo brakować.
Przyjaciele i współpracownicy z Muzeum Narodowego w Gdańsku.

 

Od 2 listopada w siedzibie NOMUS-u (ul. Jaracza 14) w godz. 11:00-18:00 wyłożona będzie księga pamiątkowa poświęcona Anecie Szyłak.


Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.