Zrealizowany u schyłku lat dziewięćdziesiątych przez początkującego wówczas fotografa dokumentalny cykl zdjęć Suburbia to obraz transformacji społeczno-ekonomicznej Gdańska i jego uboższych mieszkańców.
Pierwsze fotografie cyklu powstały w dniu przegranych przez Lecha Wałęsę wyborów prezydenckich w 1995 roku, ostatnie zaś – w roku wejścia Polski do Unii Europejskiej. Jerzy Wierzbicki zainteresował się zmianą krajobrazu pobocznych dzielnic na skutek ich ekonomicznego wykluczenia z organizmu niemal tysiącletniego miasta, które swoją świetność budowało na dostępie do morza i ujściu największej polskiej rzeki. Autor wybrał – jako najbardziej symboliczne – tereny upadającej Stoczni Gdańskiej i okolice rzek Motławy oraz Wisły z przystaniami i rybacką specyfiką. Te dwa charakterystyczne obszary stanowią dziś metaforę przeobrażeń, które zachodzą globalnie podczas transformacji systemów politycznych w Europie i na świecie.
Suburbia to znaczący dokument, bezcenny zapis schyłku dawnego Gdańska, a zarazem przyczynek do budowania narracji na temat obecności i nieobecności człowieka oraz odchodzącego kultu pracy jako wartości we współczesnym neoliberalnym świecie.