Anna Kutera
Anna Kutera, ur. 1952 w Zgorzelcu, autorka performansów, instalacji, fotografii i eksperymentalnych filmów krótkometrażowych. Absolwentka Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (1977). Współzałożycielka Galerii Sztuki Najnowszej (1975–1980) we wrocławskim Akademickim Centrum Kultury „Pałacyk” i Salonu Sztuki Najnowszej (1980–1983), animatorka kultury, od połowy lat siedemdziesiątych współorganizowała wraz z Janem Świdzińskim ruch sztuki kontekstualnej. W tym samym czasie rozpoczęła monumentalny cykl Morfologia nowej rzeczywistości, badając granice relatywizmu pojęć i wartości obrazu względem rzeczywistości na przykładzie serii fotografii swojego syna. Na początek lat osiemdziesiątych przypadły pierwsze wideo-performansy artystki, jak Dialog (1981), zwracający uwagę na realną i medialną rzeczywistość. Problematykę tę rozwijał cykl Sytuacje stymulowane (1975–1989), podejmujący rolę i wpływ przypadku, okoliczności, zdarzeń wykreowanych i prawdziwych na społeczny odbiór sztuki.
Anna Kutera, b. 1952 in Zgorzelec, is the author of performances, installations, photographs and experimental short films, a graduate of the Faculty of Painting, Graphics and Sculpture of the State College of Fine Arts in Wrocław (1977). Co-founder of Galeria Sztuki Najnowszej [Latest Art Gallery] (1975–1980) at the “Pałacyk” Academic Cultural Centre in Wrocław and Salon Sztuki Najnowszej [Modern Art Salon] (1980–1983) and cultural animator, from the mid-seventies she co-organized the contextual art movement with Jan Świdziński. At the same time, she started the monumental series Morfologia nowej rzeczywistości [Morphology of New Reality], exploring the limits of relativism and the value of an image in relation to reality, using the example of her son’s series of photographs. In the early 1980s, the artist’ s first video performances, such as Dialog (1981), drew attention to the real and media reality. She further explored these issues in the series Sytuacje stymulowane (Stimulated Situations; 1975–1989), which took on the role and influence of coincidence, circumstances, and staged and real events on the social perception of art.
- Typ obiektu:8 czarno-białych fotografii analogowych (odbitki współczesne)
- Rok powstania:1973
- Wymiary:50 × 50 cm każda
- Numer inw.:MNG/NOMUS/48/D/1-8
- Własność:Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej
- Typ obiektu:8 czarno-białych fotografii analogowych (odbitki współczesne)
- Rok powstania:1973
- Wymiary:50 × 50 cm każda
- Numer inw.:MNG/NOMUS/48/D/1-8
- Własność:Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej