NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

Źródłem pracy Poduszka do pływania we śnie jest lęk przed pływaniem wynikający ze wspomnień z dzieciństwa, kiedy to artystce zdarzyło się topić. Wyzwolony przez to doświadczenie strach stał się źródłem fascynacji. Zapamiętany w młodości moment krytyczny w rozpoznaniu własnych ograniczeń czy inaczej – wyzwolony stan psychofizyczny stał się barierą, której autorka pracy nie może pokonać. Aby oswoić uraz przed wodą, przenosi dawne wspomnienie w obszar sztuki i próbuje pokonać swoje zahamowania. Dokonuje przewrotnego zabiegu: to nie ona ubiega się o kartę pływacką, lecz we śnie jako nauczycielka ocenia umiejętności innych i przyznaje potwierdzającą je licencję. Magda Bielesz rzeczywiste doświadczenia przenosi do świata fikcji, który przesuwa barierę lęku i pozwala na swobodne konstruowanie czy zamianę ról, możliwą jedynie w obszarze własnych projekcji. Tym samym osiąga cel, redukuje strach do poziomu, na którym własne ograniczenia zostają oswojone i stają się poprzez sztukę mniej destrukcyjne. Bojaźń przed pływaniem zastępuje podjęta przez artystkę gra, która – choć dotyczy sfery marzeń – ma swoją moc oddziaływania na rzeczywistość.

  • Typ obiektu:
    poduszka z bawełnianej tkaniny z jednostronnym sitodrukiem; karta pływacka
  • Rok powstania:
    2002
  • Wymiary:
    30 × 30 cm
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/20/D/1-2
  • Własność:
    Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej
Magda Bielesz, Poduszka do pływania we śnie, 2002. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG
fot. © Archiwum MNG
  • Typ obiektu:
    poduszka z bawełnianej tkaniny z jednostronnym sitodrukiem; karta pływacka
  • Rok powstania:
    2002
  • Wymiary:
    30 × 30 cm
  • Numer inw.:
    MNG/NOMUS/20/D/1-2
  • Własność:
    Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej

Źródłem pracy Poduszka do pływania we śnie jest lęk przed pływaniem wynikający ze wspomnień z dzieciństwa, kiedy to artystce zdarzyło się topić. Wyzwolony przez to doświadczenie strach stał się źródłem fascynacji. Zapamiętany w młodości moment krytyczny w rozpoznaniu własnych ograniczeń czy inaczej – wyzwolony stan psychofizyczny stał się barierą, której autorka pracy nie może pokonać. Aby oswoić uraz przed wodą, przenosi dawne wspomnienie w obszar sztuki i próbuje pokonać swoje zahamowania. Dokonuje przewrotnego zabiegu: to nie ona ubiega się o kartę pływacką, lecz we śnie jako nauczycielka ocenia umiejętności innych i przyznaje potwierdzającą je licencję. Magda Bielesz rzeczywiste doświadczenia przenosi do świata fikcji, który przesuwa barierę lęku i pozwala na swobodne konstruowanie czy zamianę ról, możliwą jedynie w obszarze własnych projekcji. Tym samym osiąga cel, redukuje strach do poziomu, na którym własne ograniczenia zostają oswojone i stają się poprzez sztukę mniej destrukcyjne. Bojaźń przed pływaniem zastępuje podjęta przez artystkę gra, która – choć dotyczy sfery marzeń – ma swoją moc oddziaływania na rzeczywistość.

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.