NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search
Kolekcja w działaniu
22.10.2021 - 23.10.2022

Wystawa jest wydarzeniem towarzyszącym otwarciu NOMUS-u Nowego Muzeum Sztuki.

W wyniku piątej edycji naboru prac do Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej przekazywanej sukcesywnie w depozyt NOMUS-u, Nowego Muzeum Sztuki w nowo otwartym dziale Muzeum Narodowego w Gdańsku znajdą się dzieła sztuki wyłonione w wyjątkowym, demokratycznym procesie. 

Obraz Edna Baud, Shipyard

W wyniku piątej edycji naboru prac do Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej przekazywanej sukcesywnie w depozyt NOMUS-u, Nowego Muzeum Sztuki w nowo otwartym dziale Muzeum Narodowego w Gdańsku znajdą się dzieła sztuki wyłonione w wyjątkowym, demokratycznym procesie. 

Budowany od 2017 zbiór powiększany jest w ramach corocznego open call. Eksperckie jury spośród nadesłanych prac wybiera propozycje zakupów do kolekcji. W efekcie w jej skład wchodzą przede wszystkim dzieła wybitnych twórców polskich (m.in. Joanny Rajkowskiej, Agnieszki Kalinowskiej czy Karola Radziszewskiego), z dużą reprezentacją artystów z Gdańska (m.in. Grzegorza Klamana, Piotra Wyrzykowskiego, Michała Szlagi, Doroty Nieznalskiej, Anny Królikiewiczczy legendarnej gdańskiej grupy lat 80. i 90., Tranzytoryjnej Formacji TOTART), a jej donatorami są poniekąd sami gdańszczanie.  

W ramach ostatniej edycji nabór wniosków ogłoszono w sierpniu 2021, wpłynęły łącznie sto cztery propozycje. W rezultacie obrad komisji do zakupu wyłoniono osiem. „Shipyard” Edny Baud – reprezentującej najmłodsze pokolenie gdańskich twórców – to zagadkowy i niepokojący wizerunek stoczni, z wyłaniającymi się z wody kobiecymi postaciami, przywodzącymi na myśl znane z historii sztuki syreny lub boginie. Nieoczywiste przedstawienie kobiecego ciała ujrzymy również w „Autoportrecie” Hanny Nowickiej – pracy, która jest ważnym głosem w kontekście rozwijającego się w Polsce lat 90. feminizmu. Z kolei „Ciężka woda” Agnieszki Kalinowskiej to instalacja złożona z czterdziestu glinianych dzbanów, stanowiących repliki różnego rodzaju waz antycznych. Na każdym naczyniu ciemną kreską namalowane zostały schematyczne postaci – uciekające lub ukrywające się. Tym samym problem uchodźctwa został tu podniesiony do tematu uniwersalnego i od zawsze towarzyszącego ludzkości. Instalacja dźwiękowa „Dzień Dobry” Honoraty Martin – w której dominującym, nagranym w terenie odgłosem jest szczekanie psów – pozwala zastanowić się nad współczesnymi znaczeniami pojęcia gościnności. „Płot” Dominika Lejmana wskazuje zaś na – niezwykle aktualny w dobie trwających kryzysów humanitarnych i uchodźczych – problem ograniczenia i osaczenia. Podobnie jak praca „Husan” Macieja Moskwy (laureata konkursu „Zdjęcie Roku” w ramach Grand Press Photo 2015), która przedstawia 12-letniego uchodźcę z Kobane patrzącego na widza zza ogrodzenia obozu w Turcji. Praca „Łzy szczęścia” Oskara Dawickiego stawia pytanie o przeżywanie przez nas emocji i pracę z nimi, szczególnie w kontekście postrzegania męskiej wrażliwości. Natomiast „Nie toleruję nieczystości” – praca pochodząca z wczesnego okresu twórczości (rok 2004) gdańskiego artysty Jacka Niegody – w przewrotny sposób komentuje sytuację przykutych do łóżek pacjentów i pracy obsługujących ich osób. 

 

W skład powołanej przez Prezydent Miasta Gdańska Komisji do spraw Zakupu Dzieł Sztuki w ramach ostatniej edycji naboru weszli m.in. niezależni eksperci: Hanna Wróblewska (dyrektorka Narodowej Galerii Sztuki – Zachęta) oraz Jarosław Suchan (dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi), Krzysztof Polkowski (rektor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku) a także przedstawiciele gdańskich instytucji artystycznych: Jacek Friedrich (dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku), Jadwiga Charzyńska (dyrektorka Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia), Małgorzata Ludwisiak (główna kuratorka Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego), Aneta Szyłak (kierowniczka NOMUS-u) czy Piotr Stasiowski (dyrektor Gdańskiej Galerii Miejskiej). 

Celem wieloletniego programu budowy kolekcji jest stworzenie zbioru opartego przede wszystkim na twórczości artystów lokalnych bądź inspirowanego historią, tradycją i charakterem Gdańska. Za szczególnie istotne uznaje się reprezentowanie w niej wartości kluczowych dla tożsamości miasta – odwołujących się do idei wolności, solidarności, równości i otwartości.  

 

Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.