NOWE MUZEUM SZTUKI NEW ART MUSEUM
EN PL
szukaj search

Sobota 28 maja g. 16:00

Artysta na tle swojego obrazu
Fot. Aleksandra Grzonkowska, na zdjęciu: Paweł „Paulus” Mazur i obiekty performerskie Totartu

Sobota 28 maja g. 16:00

„Artystki i artyści w działaniu” – to nowy cykl spotkań w NOMUS-ie, podczas którego autorzy dzieł znajdujących się w kolekcji w Nowym Muzeum Sztuki opowiadają o swojej twórczości.
 
Pierwsze spotkanie odbędzie się w sobotę 28 maja o godzinie 16.00.
Po wystawie „Kolekcja w działaniu” oprowadzać będzie Paweł „Paulus” Mazur. Wprowadzenie i koordynacja: Mariola Balińska.
Wstęp w cenie biletu na wystawę.
 
To wyjątkowa okazja, aby zapoznać się z historią powstania komiksów „Pure Sure” oraz działaniami artysty w ramach formacji Totart.
Paweł „Paulus” Mazur, ur. 1968, rysownik, poeta, muzyk, radiowiec, animator kultury. Współtwórca gdańskiej grupy Totart i wielu formacji muzycznych. Autor okładek książek, komiksów i ilustracji książkowych oraz wielkoformatowych murali. Jest autorem (lub współautorem) programów telewizyjnych, audycji radiowych oraz kilku tomików poetyckich. Praktykę artystyczną Pawła Mazura charakteryzuje poczucie dystansu do siebie i otaczającej rzeczywistości.
„Seria komiksów Pure Sure ukazywała się w latach w okresie transformacji ustrojowej, której pokłosiem było wykształcenie znamiennych narzędzi ekspresji oraz obrazowanie nastroju absurdu i dystansu. Paulus, obserwując i analizując zachodzące wówczas zmiany społeczno-polityczne, tworzył surrealistyczny magazyn komiksowy, posługując się deformacją i symboliką. Ówczesna atmosfera społeczno-polityczna oraz siermiężna codzienność inspirowały artystę, który nie godził się na to, «że jesteśmy pod butem sowieckim i nie możemy normalnie żyć». Jego zaangażowanie polityczne wyrażone w twórczości zarówno graficznej, jak i poetyckiej, muzycznej i happenerskiej, indywidualnej i w Formacji Totart – jest komentarzem, często przewrotnym, do komunistycznej rzeczywistości. (…)
23 kwietnia 1986 roku w jednej z sal Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się akcja Miasto–Masa–Masarnia, która wyznaczyła początek istnienia Totartu. Dla sceny artystycznej był to czas niepokoju i niezgody na ograniczenia wynikające z ówczesnej sytuacji politycznej. Poczucie beznadziei schyłku PRL-u wywoływało potrzebę buntu, wykreowania nowej estetyki i poszukiwania niezależnych przestrzeni do artystycznego działania. Znajdujące się w kolekcji NOMUS ubiory i malowidła gdańskiej Tranzytoryjnej Formacji Totart stanowią niezwykle ważny artefakt archiwalny. Happenerskie akcje grupy miały rozbudowaną strukturę, łączącą poezję, muzykę i sztuki wizualne. Działaniom towarzyszył element maskarady, osadzony w dadaistycznej estetyce opartej na absurdzie i ironii”. cytat: Aleksandra Grzonkowska, „NOMUS. Kolekcja w działaniu”, Gdańsk 2021 s. 174-180

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Twoje dane są przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.